اَکسانها در زبان فرانسه | چگونگی تلفظ اَکسانها

برای شما به عنوان یک فرانسه آموز، لازم است در همین ابتدا چگونگی تلفظ صحیح کلمات را بیاموزید. بخش عظیمی از تلفظ، مربوط به شناخت اَکسانها در زبان فرانسه میشود. شاید در مرحله ی اول انواع اَکسانها شما رو سردر گم کنند. اما نباید نگران بود چرا که به زودی خواهید دید که فقط در یک ماه به سادگی همه ی کلمات را میتوانید به صورت صحیح بخوانید. شما میتوانید بخشهای دیگر از قواعد تلفظ در فرانسه را در این بخش مطالعه کنید.

یک زبان آموز فرانسه باید درک صحیحی از اکسانها، نحوه ی عملکرد و چگونگی استفاده از آنها داشته باشد. در واقع اکسانها ، به عنوان راهنمای تلفظ ، نمادهایی هستند که به راحتی در نوشته های فرانسوی قابل تشخیص هستند و به ما میکویند که حروف باید چگونه ادا شوند. اَکسانها در زبان فرانسه 5 نوع دارند:

l’accent aigu, l’accent grave, l’accent circonflexe, le tréma, la cédille

 اَکسانها در زبان فرانسه، انواع اَکسانها

برویم به هر کدام از انواع اکسانها نگاهی بیندازیم…

L’accent aigu (´)

شکلِ l’accent aigu به سمت بالا و راست میرود درست مانند فتحه در زبان فارسی و عربی است که فقط بر روی حرف e قرار میگیرد و صدای این حرف را به (اِ) /e/ تغییر میدهد. این اکسان در زبان فرانسه بسیار رایج است. مثال:

(année (year

(!répétez! (repeat

André

L’accent grave  (`)

l’accent grave بر روی è , ù , à قرار میگیرد. شکل این نماد همانطور که میبینید، دقیقا بر عکس accent aigu میباشد و به سمت چپ و بالا میرود. این نماد تنها در e تغییر فاحش در تلفظ ایجاد میکند( صدای /ɛ/ میدهد). در واقع همان تاثیرl’accent aigu را بر روی این حرف میگذارد با این تفاوت که تلفظ کمی شدید تر و باز تر خواهد بود. (شما همین که بدانید به e صدای ( ِ) میدهد کافیست). تغییری که در بقیه حروف ایجاد میکند، تغییر تلفظ نیست. در واقع موجب تغییر معنایی میشود. مثالی که در نوشته های فرانسوی زیاد به چشمتان میخورد کلمه ی très هست به معنای زیاد.

(où (where

باید دقت کنید در این کلمه اگر u اگر اگسان نداشته باشد یعنی به این صورت:ou معنای آن عوض میشود به معنای or در انگلیسی یا همان “یا” در زبان فارسی مسشود.


(là (there

این کلمه هم با اکسان به معنای “آنجا” و در صورتی که اکسان نداشته باشد، “la” یک حرف تعریف حساب میشود.

 L’accent circonflexe  (ˆ)

یکی دیگر از انواع اَکسانها l’accent circonflexe ، نماد کوچکی است که میتواند بر روی هر یک از حروف صدادارِ (,a, e , i , o u) قرار بگیرد. اگر بر روی e قرار بگیرد، همان عملکرد l’accent grave را بر روی مصوت دارد. و اگر بر روی o قرار بگیرد، ویژگی نزل را از کلمه میگیرد. (به تلفظ های nasale یا تو دماغی بعد تر اشاره خواهیم کرد. )

این نماد در برخی کلمات گرفته شده از لاتین،نشانگر این است که بعد از مصوتی که این اکسان را گرفته است حرف بی صدا آمده بوده( در کلمه لاتین ) و اکنون در زبان فرانسه جای آن حرف بی صدا را این اکسان گرفته است و بر روی مصوت پیشین نشسته است. با این مثال بهتر درک خواهید کرد: forêt در زبان فرانسه، forestis در لاتین. هر دو به معنای جنگل.

Le tréma (¨)

چهارمین اکسانی که در زبان فرانسه استفاده میشود به نام tréma شناخته میشود. این بسیار شبیه به umlaut در زبان آلمانی است ، واز دو نقطه تشکیل شده است که در قسمت دوم از دو صدای متوالی قرار می گیرند. این نشان میدهد که واکه ها به طور جداگانه صدا میدهند. برای مثال در کلمه ی coïncidence. در این مثال باید ï را به جای دو i در نظر گرفت: coiincidence و اینگونه تلفظ میشود ko-ehn-see-dahns

مثالهای دیگر: Noël- Saïd-naïf -Loïc

La Cédille ( ◌̧)

این نماد، در پایین حرف c قرار میگیرد؛ به این شکل: ç. این نماد به حرف c صدای /s/ میدهد (در شرایطی که c به خودی خود صدای /s/ ندارد یعنی بعد از آن واکه های a,o,u آمده است). مثال:

(Garçon (boy

4.9/5 - (103 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *