کنکور ارشد فرانسه | نکات تستی صفتها در کنکور فرانسه

قبولی در کنکور ارشد فرانسه، میتواند به راحتی آب خوردن باشد. اما به شرط اینکه بدونیم کدام نکات را چگونه مطالعه کنیم! سه گرایش در این مقطع برای رشته ی فرانسه وجود داره: ادبیات، آموزش و مترجمی. که برای هر کدام که قصد ادامه تحصیل دارید، منابع مربوط به همان رشته را برای کنکور مشاهده میکنید. ما در بخش منابع کنکور ارشد فرانسه، کتابهای منبع کنکور هر بخش را قرار میدهیم.

دوستان عزیز فرانکوفون، در بخش کنکور ارشد فرانسه قصد داریم نکات مهم و ریز را که از کتابهای گرامر مرجع جمع آوری کردیم به شما آموزش دهیم.همچنین به بررسی سوالات سالهای پیشین خواهیم پرداخت. در این قسمت از آموزش، نکات تستی صفتها رو برای شما آماده کرده ایم. با ما درا ین بخش و بخش های بعد که به صورت پکیج کنکور ارشد فرانسه خدمت شما ارائه میشود، همراه باشید.

دوستان همونطور که میدونید و پیشتر در بخش آموزش صفتها در زبان فرانسه به آن اشاره کردیم، یه قانون کلی برای صفتها و جایگاهشون نسبت به اسم داریم:

برخلاف زبان انگلیسی و مانند زبان فارسی، صفت در زبان فرانسه بعد از اسم میاد.

به جز یک سری استثناها… میدونید که این استثناها در زبان فرانسه همه جا سر و کَلشون پیدا میشه. در اینجا به بررسی نکات تستی صفتها که در کنکور ارشد فرانسه ، طراحان سوال بسیار بر روی اونها مانور میدهند، میپردازیم.

صفتهایی که قبل از اسم می آیند:

د راینجا لیستی از صفتها را برای شما آوردیم که جایگاه اصلی آنها قبل از اسم است. برای مثال صفت grosبه معنای چاق، اینگونه استفاده میشود: مردی چاق: un gros homme… یا برای صفت beau: چشم اندازی زیبا: Une jolie fleur…گلی زیبا: un beau paysage…

gros

Petit

Beau

Bon

Mauvais

Grand

demi

Double

Joli

Nouveau

vieux

Jeune

Prochain

dernier

اضافه کردن قید très

اما حالا اگه بخواهیم یک قید مثل très به این صفتها اضافه کنیم، این قید کجای عبارت قرار میگیره؟

عبارت زیر را در نظر بگیرید:

??? une jolie fleur+ très

une fleur très jolie / une très jolie fleur

هر دوی اینها کاملا درست است.

صفتهایی که هرگز با قید très نمی آیند:

از دیگر نکات تستی در صفتها در کنکور ارشد فرانسه این است که بدانید تعدادی صفت هستند که حتما باید حواستان باشد همراه با قید très از آنها استفاده نکنید. مثل: délicieux

خب شاید از خودتون بپرسید پس چطوری بگیم غذای خیلی خوشمزه؟ خیلی ساده. گفتیم در حالت عادی جای صفت بعد از اسمه. یعنی : un repas délicieux غذای خوشمزه، حالا میخوام ارزش معنایی این صفت رو بالا ببرم، یعنی میخوام بگم یک غذای خیلی خوشمزه، چیکار میکنم؟ میام جای صفت رو تغییر میدم به قبل از اسم. به این ترتیب: un délicieux repas. ایت اتفاق فقط واسه صفتهایی که نام میبرم میتونه بیفته.

Splendide, superbe, horrible, délicieux, magnifique, extraordinaire, passionnant, étonnant

پس حواستون باشه نگید : un paysage très splendide به جاش از un splendide paysage استفاده کنید. یعنی چشم اندازی بسیار زیبا.

صفتهایی که در نقش قید می آیند

این بخش از نکات تستی صفتها، در کنکور ارشد فرانسه بسیار بسیار مهم و کنکوری است. چرا؟ چون یک سری صفتها هستند که در جمله ای ممکن است نقش قید بگیرد. اهمیت این موضوع آنجا مشخص میشود که باید تطابق دادن رو به رو میشوید. گفتیم صفتها همیشه با اسمی باهاشون میاد باید تطابق داده بشوند. در جنس و تعداد . این نکته را پیشتر در بخش آموزش صفتها در زبان فرانسه برایتان گفته ایم . اما قیدها invariable هستند. یعنی همیشه شکلشون ثابته و کاری با هیچ اسم و جنس و تعدادی ندارند(تطابق داده نمیشوند).

حالا به این مثالها نگاه کنید:

این گل بوی خوشی میدهد.cette fleur sent bon

bon همونجور که قبلا همه جا دیدید به عنوان یک صفت معرفی شده. اما در این جمله bon اسم رو توصیف نمیکنه. داره حالت فعل جمله رو توصیف میکنه. که این کار قید است. نه صفت. پس متوجه شدیم که این کلمه نقشش در این جمله قید است. مثالهای بیشتر:

.ils sont fort riche

در اینجا fort به معنای très است. و یک قید است.

مثال زیر نمونه ای است که ممکنه کسانی که نکات تستی صفتها در مای فرنچ مطالعه نکرده باشند، هنگام کنکور ارشد فرانسه به اشتباه بیفتند.

? cette voiture coûte chère ? ou cette voiture coûte cher

به نظر شما کدام درست است؟

voiture اسمی است مونث. درست. اما کلمه ی cher اینجا به فعل برمیگرده و نقش قید داره. پس نیازی نیست با voiture تطابق داده بشه. معنا و مفهوم این جمله است: این ماشین خیلی می ارزه.

ادامه دارد…

3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *