صرف فعل passé composé در فرانسه |گرامر فرانسه

بخش مهمی از گرامر فرانسه که پر از نکته است، صرف فعل passé composé در فرانسه میباشد. زبان آموزان عزیز، همونطور که میدونید در زبان فرانسه، زمانهای گذشته به صورت های زیر هستند:

plus que parfaitو  passé composé, Passé simple ,imparfait

اواین و رایج ترینشون که همه ی فرانسه آموزا اول از همه یاد میگیرند passé composé است.Passé simple رو توی متون ادبی گذشته میشه پیدا کرد و زیاد استفاده ای این روزا نداره. پس خودتون رو درگیرش نکنید. imparfait و plus que parfait هم در درسهای بعدی بهش میپردازیم. در این بخش قراره ساخت و کاربرد passé composé یاد بگیریم.

چگونه passé composé بسازیم؟

همونطور که از اسمش پیداست یک فعل composé است یعنی ترکیبی! پس باید یادمون باشه که دو تا عنصر ترکیب میشن و این زمان ساخته میشه. اون دو تا عنصر چی هستند؟ یک فعل کمکی + پی پیِ (participe passe) فعلمون. فعل کمکیمون داستان داره… در زبان فرانسه برای ساختن افعال composé از فعلهای کمکی être یا avoir (به صورت صرف شده در زمان حال) استفاده میشه. حالا اینکه توی کدوم فعل ها از کدوم یکی از این کمکی ها استفاده میشه خیلی مهمه!

être یا avoir؟

اینو حواستون باشه که برای همه ی افعال از avoir استفاده میکنیم، به جز فعل های زیر که فعل کمکی اونها être خواهد بود میتونیم بهشون بگیم افعال حرکتی:

L’auxiliaire être
Descendre.Entrer.Retourner.Tomber.Rentrer.Arriver.Mourir.
Partir.
Devenir. Revenir.Monter.Rester.Sortir.Venir.Aller.Naître.

خب وقتی فهمیدیم از کدوم فعل کمکی باید استفاده کنیم، باید بیایم به زمان حال صرفش کنیم و بعدش حالت پی پی فعل اصلیمون رو بیاریم.

.je décide

.j’ai décidé

(au présent) . je vais au cinéma

(au passé).je suis allé au cinéma

برای صرف فعل passé composé در فرانسه باید حالت participe passé تمام افعال رو بلد باشید. یه سری که مربوط به گروه اولِ مظلوم هستند خیلی راحتن:

aimer-aimé

parler-parlé

گروه دوم مثل:

finir-fini

و اما گروه بی نظم و قانونِ سوم:

(p.p.)participe passéverbe
alléaller
mortMourir
Naître
sortSortir
descenduDescendre
faitfaire
euavoir
étéêtre
vuvoire

یه نکته ی خیلی مهم که باید حواستون بهش باشه، تطابق در این افعال کمپوزه است. باشد participe passé با فاعل در تعداد و جنسیت تطابق داشته باشه. حتما در درسی جداگانه این مطلب رو آموزش میدیم. همراه ما باشید.

4.3/5 - (52 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *