آموزش فرانسه با انیمیشن | قرنطینه به زبان فرانسه

در بخش آموزش فرانسه با انیمیشن، هر بار با موضوع خاصی در خدمت شما هستیم. کلیپی کوتاه در این صفحه برای شما قرار میدهیم و شما علاوه بر کسب دانش عمومی در حیطه ی آن موضوع، با واژه ها، اصلاحات و حتی گاهی با مبحث گرامری آن موضوع آشنا میشوید. موضوع این بخش: قرنطینه به زبان فرانسه.

این روزها بحث ویروس کورونا در صدر خبر رسانیهای تمام کشورها شده و مقابله با آن به یکی از دغدغه های اساسی ملت ها تبدیل شده است، قطعا این مدت بارها و بارها کلمه ی قرنطینه به گوشتان خورده است. موضوع امروز ما هم در مورد قرنطینه و تاریخچه ی آن است. آیا هیچوقت به این فکر کرده اید قرنطینه به زبان فرانسه چه میشود و اصلا این کلمه از کجا آمده؟ چی؟ استرس بیماری اجازه فکر کردن به این مسائل را به شما نمیدهد؟! نگران نباشید و فقط از این فرصت هایی که مجبور به ماندن در خانه هستید نهایت بهره را ببرید و سطح زبانی خود را در تمامی زمینه ها بالا ببرید. حتی از کورونا ویروس و قرنطینه!

اول باید خدمت شما عرض کنم که قرنطینه یا قَرَنطین، کلمه ای است که از زبان فرانسه وام گرفته شده است (با اندکی تغییر در تلفظ!) و معادلی فارسی ندارد. قرنطینه به معنای محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز. این واژه از واژه ی فرانسویِ quarantaine که تحت الفظی به معنای 40 تایی است. یعنی یک دوره ی 40 روزه.

کلیپ زیر را ابتدا چندین بار ببینید. ما در انتها متن فرانسه و فارسی اش را برایتان قرار داده ایم .اما توصیه میکنیم در ابتدا به متن ها نگاه نکنید و خودتان را محک بزنید و ببینید چند درصد از جملات یا کلمات این کلیپ را میفهمید.

? Ça veut dire quoi, mettre en quarantaine

C’est isoler des personnes et des marchandises qui viennent de régions où sévissent des maladies contagieuses. Cet isolement peut durer de quelques jours à plusieurs semaines. Et à la fin de cette période, si les personnes isolées ne sont pas malades, elles peuvent reprendre une vie normale.

 ?Dans quel cas met-on en place une quarantaine

L’objectif de la mise en quarantaine est d’éviter qu’une maladie contagieuse ne se propage dans le reste de la population. Les premières mesures de quarantaine sont apparues en Italie au 14e siècle. Les bateaux qui venaient d’une zone infestée par la peste étaient isolés pendant 30 ou 40 jours, d’où le terme de quarantaine. Jusqu’au début du 20e siècle, ces personnes étaient enfermées dans un lazaret, un établissement aux murs épais. Les conditions de vie y étaient difficiles et beaucoup tentaient de s’en échapper. Aujourd’hui, la mise en quarantaine a changé. Les personnes exposées à la maladie peuvent rester à leur domicile. Si une personne tombe malade, elle est conduite dans un hôpital pour être soignée. Et une enquête est alors menée pour retrouver toutes les personnes avec qui elle a pu être en contact pendant qu’elle était contagieuse. Pour l’épidémie de coronavirus qui a débuté en Chine au début de l’année 2020, la durée de mise en quarantaine recommandée est de 14 jours.

ترجمه ی فارسی

در قرنطینه بودن یعنی چه؟

قرنطینه کردن همان جدا کردن افراد یا کالاهایی بوده که به تازگی از یک منطقه ی آلوده به یک بیماری مسری، باز میگشتند. که این جدا ماندن ممکن بود چند روز تا چندین هفته طول بکشد. و در پایان این دوره، اگر افراد جدا شده بیمارنبودند، میتوانستند برگردند و به زندگی عادی ادامه دهند.

در چه شرایطی قرنطینه میکنند؟

هدف از قرنطینه کردن ممانعت از گسترش یک بیماری مسری در بین مردم است. ایتالیا،در قرن چهاردهم، از اولین کشورهایی بود که قرنطینه کردن را به کار گرفت. قایقهایی که از مناطق آلوده به طاعون می آمدند را سی روز یا چهل روز( 40 روز، که کلمه ی قرنطینه quarantineهم از آن گرفته شده) جدا میکردند. در ابتدای قرن بیستم، این افراد را در لازاره، ساختمانی با دیوارهای پهن، محبوس میکردند. زندگی در این مکانها بسیار سخت بوده و افراد همواره سعی بر فرار کردن داشتند. امروزه، قرنطینه کردن متفاوت شده است. افرادی که در معرض بیماری هستند، در خانه هایشان میمانند. اگر کسی بیمار شد، او را به بیمارستان میبرند تا تحت مراقبت باشد. یک تیم کنکاش برای پیدا کردن افرادی میفرستند که فرد مریض در دوره ی سرایتش میتوانسته با آنها در ارتباط باشد. برای اپیدمی کورونا ویروس که با آغاز سال 2020 در چین شروع شد، قرنطینه ی 14 روزه توصیه شده است.

توضیح کلمات یا اصطلاحات

قرنطینهquarantine
کالاهاmarchandise
صیغه ی سوم شخص جمع
فعل sévir گروه سوم
به معنای
sévissent
جداسازی isolement
بیماری مسری maladie contagieuse
گسترش پیدا کردن se propager
منطقه zone
آلوده شده، خسارت دیده
اسم مفعولِ فعلِ infester
infestée
طاعون la peste
لازاره در قرن بیستم به ساختمانهایی
میگفتند که دیوارهای پهنی داشته و محل
حبس کردن مبتلایان طاعون بوده.
un lazaret
افرادِ در معرض بیماری Les personnes exposées à la maladie
تحقیقات و کنکاش enquête
تحت مراقبت قرار گرفتن être soignée

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *